EXPRESSEN: "PEACE IN MIND NYANDLIGHETENS MECKA" med Mari Aton.

17.04.2019 13:59

EXPRESSEN LÖ 10 AUGUSTI 1996.  Av Cecilia Gustavsson


PEACE IN MIND NYANDLIGHETENS MECKA.


I dag tror fler svenskar på en livskraft eller ande än på Gud. För alla dessa nyandliga sökare
är Peace in mind-festivalen i Stockholm ett Mecka.


Här finns det ett gytter av upplevelser och prylar, som kan skapa både frid och förvirring.




EGEN TRO.

Var och en har sin inre tro. En del tror inte på något inom New age, men jag har inget behov av att pracka på folk idéer, säger Mari Pettersson.


Luften ljuder av melodisk new age-musik. Runt omkring pågår allehanda andlig kommers.


New age består av en stor flora brokiga delar. Reinkarnation, healing, astrologi, kristaller, tron på universell livsenergi....


Här finns allt. Och inget är värt att avfärda innan man har prövat, anser Mari Pettersson, 30, konstnär som också kallar sig "Mari Aton".


Hon har varit intresserad av andligheten sedan hon var liten. Redan då såg hon en ängel och mindes tidigare liv-bland annat som god häxa i 1200-talets Irland.


(Maris notis 2019: drömupplevelse som 13-åring & regressionsterapi upplevelse på 90-talet.)


I dag fyller nyandliga sysslor en stor del av Maris tid: hon gör healing med pendel, kristaller och toner
från stämgafflar.


(Maris notis 2019: Jag jobbade på Akacia-center på Kungsholmen. Nancy Johnson från New York hade lärt mig tonhealing. TV-4 filmade mig när jag gjorde kristallhealing.)


-Healing bygger på att det finns en livsenergi i allt-människor, stenar, växter. Med healing förmedlar man den energin till andra, förklarar Mari.


(Maris notis 2019: Farbror Esko Jalkanen lärde mig mycket när jag var tonåring.)


ETT HÖGRE MEDVETANDE

Hon mediterar, lägger tarot-kort och delfinkort (delfiner anses inom new age ha ett högre medvetande och korten föreställer delfiner med olika budskap.)


(Maris notis 2019: India has officially recognized dolphins as non-human persons
https://www.dw.com/en/dolphins-gain-unprecedented-protection-in-india/a-16834519 )


Men favoriten är änglakorten-varje dag börjar Mari med att dra ett kort ur en samling änglabilder som alla har särskilda betydelser.


(Maris notis 2019: Änglakorten tar jag fortfarande!)


-Jag känner absolut att alla människor har en skyddsängel som guidar dem genom livet. Det kan gälla rätt jobb, utbildning eller att träffa rätt människor.


Mar ser ingen fara i att ha änglakorten som rådgivare varje dag: -Nej, jag tror på dem till hundra procent, men använder min fria vilja och bestämmer över mitt liv.


På Peace in Mind-festivalen trivs Mari. Här flanerar hon omkring, pratar och tittar på nya företeelser.


Att den andliga marknaden är stor råder det inget tvivel om. Alla dessa sätt att nå frid i själen kan få den oinvigde att bli förvirrad:


Vad är pyramidupplevelser+ Och kundaliyoga? Vad är det för nytta att ta på sig hörlurar och lyssna på delfiner? Hur går det till att "balansera hjärnhemisfärerna" -och varför?


(Maris notis 2019: HEMI-SYNC   & Jord-Kosmos-meditation)


TOMMA I SJÄLEN


Mari är framför allt på festivalen för att träffa likasinnade -som hon märker blir allt fler. Och hon tycker att det är naturligt att folk söker sig till olika former av new age: -Många är litet tomma i själen just nu, det är helt klart.


Dålig ekonomi, osäkerhet i den här tiden finns ingen riktig grund för människor att stå på. Och kristendomen är för stel och dömande.


-Folk har i alla tider varit rädda för det de inte förstår. Men det finns mycket som inte går att bevisa vetenskapligt -livsenergin till exempel.


(Maris notis 2019: Vattenaktivering 2008, studie med GDV/Kirlian kamera)


Och det är häftiga saker som händer när man öppnar sig för andra verkligheter! Jo, Mari är verkligen nöjd med sin tro, det märks när hon förklarar den.


-Gudomligheten finns inte i en gud, utan i alla människor som en liten låga. Vi är mycket mer än vad vi känner och ser. Jag tror på karma, (och) själavandring, där vi får ett bättre liv nästa liv av att lära oss något. Livet är en skola, där vi ska lära oss bli snälla och goda.


Artikeln fortsätter... den handlar om andra människor och deras upplevelser.....


Maris notis 2019:

 Jag tog tillbaka mitt flicknamn Jalkanen år 2006 och registrerade namnet Mari-Aton Jalkanen.

Aton = Sol, den andliga solen.


Jag mötte min inre Sol 2009. Det lönar sig att vara SANN mot sig själv, även om det är så svårt!


Mari Atons inre sol. Nattlysande, blandteknik.


-Konst & skapandet + meditation är sammanlänkade med andligheten.


Jag var mycket intresserad av astrologi tidigare, jag gick på kurser och läste böcker.

Jag vill varmt rekommendera KARMISK ASTROLOGI! 


Böcker:

 "A SPIRITUAL APPROACH TO ASTROLOGY" AV MYRNA LOFTHUS.

eller

"ASTROLOGY FOR THE SOUL"  AV JAN SPILLER